Geplaatst op
Voor veel Nederlandse ondernemer is het interessant om online te adverteren in Duitsland. Dit natuurlijk omdat het de grootste markt in Europa is en het land veel online shoppers kent. Het is belangrijk om je bewust te zijn van de verschillen tussen de online marketing die in Duitsland en in Nederland gebezigd wordt. We nemen in dit artikel even de belangrijkste verschillen met je door.
Formeler taalgebruik
Wanneer we kijken naar de (online) marketing in Duitsland dan zien we de Duitsers veel meer dan de Nederlanders de voorkeur geven aan een formele communicatie. Je spreekt mensen die je niet kent dus met u aan en niet met je. Dat klinkt een stuk afstandelijker en zakelijker.
Vertrouwen winnen online
Nog meer dan in Nederland houden de Duitsers van online vertrouwen en geloofwaardigheid. Daarom is het belangrijk om deze kernwoorden mee te nemen in je online strategie. Zorg er dus voor dat bijvoorbeeld je adres op de site te vinden is. En zie of je de nodige keurmerken kunt vermelden op je website (dan is het natuurlijk wel zaak dat je je voor deze keurmerken aanmeldt, zodat er een kwaliteitsbeoordeling plaats kan vinden en je het keurmerk kan ontvangen).
Nederlandse online marketing
Als je de Nederlandse en Duitse online marketing vergelijkt, dan valt het op dat de eerste zich eerder kenmerkt door informele communicatie. In Nederland zijn we een stuk informeler. Ook zie je bij ons veel meer creatieve en humoristische marketingcontent. Je zou kunnen zeggen dat de cultuur van Nederland meer open is in vergelijking met die van Duitsland, en dit zie je ook terug op het gebied van online marketing. Omdat de markt van Nederland kleiner is, zul je wat sneller een betrokken en direct contact hebben met klanten. Dus is het goed om met het bovenstaande rekening mee te houden als je content gaat maken voor de Duitse markt.
Verschil tussen linkbuilding in DE en NL
We zien dat men zich bij Duitse linkbuilding voornamelijk richt op het verkrijgen van backlinks van Duitstalige websites. De reden hiervoor is dat Duits de hoofdtaal is in Duitsland (;), Oostenrijk en Zwitserland. Daarnaast leggen de Duitsers doorgaans een sterke nadruk op de kwaliteit van de websites waarop backlinks worden verkregen. Er wordt veel waarde gehecht aan de autoriteit, relevantie en betrouwbaarheid van de websites.
In vergelijking met sommige andere landen heeft sociale media minder invloed op de linkbuilding strategieën in Duitsland. De focus ligt vooral op het verkrijgen van backlinks van kwalitatief hoogwaardige websites. Linkbuilders in Duitsland proberen vaak contacten te leggen met lokale bedrijven en organisaties om backlinks te verkrijgen. Ze kunnen zich richten op branchevermeldingen, lokale directories en samenwerkingsverbanden met gerelateerde bedrijven. In Nederlandse linkbuilding is er meer een mix van kwalitatieve en kwantitatieve links. Daarbij richten Nederlandse marketeers zich meer op social media. Verder kijken de Nederlanders binnen de online marketing vaak naar lokale bedrijvengidsen, online directories en regionale nieuwswebsites om er backlinks op te scoren.
EAT-linkbuilding
Het model van het Nederlands linkbuilding zal steeds meer gaan naar het Duitse model waarbij er meer nadruk zal komen te liggen op kwalitatieve links. Dat komt door het steeds verder doorgevoerde EAT-principe (Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness).
Het is goed om als ondernemer te weten wat de verschillen zijn tussen het Nederlandse en Duitse linkbuilding. Wil je meer weten hierover? Dan raden we je aan om eens te gaan praten met de experts op dit vlak: traffictoday.nl.