Veel website eigenaren hebben moeite om bezoekers te trekken naar hun website. Dit kan komen omdat ze in een kleine vijver vissen en dat de concurrentie groot is. Ook kan het zo zijn, dat de website niet voldoet aan de eisen die Google stelt aan een goede website. Je product en je diensten kunnen nog zo goed zijn, voor de zoekmachine van Google telt alleen een hoogwaardige website. In deze blog leggen we je uit hoe je deze kwaliteit aan je website kunt geven.

Wat is SEO?

De afkorting SEO staat voor search engine optimization of in het Nederlands: zoekmachine optimalisatie. Het wordt gebruikt om websites hoger in Google te laten komen zonder dat je Google daarvoor betaalt. We noemen dit ook wel organisch zoekverkeer. Met SEO maak je de website vindbaarder in Google en dit doet organisch verkeer toenemen, als je daarnaast ook zorgt voor een kwalitatief goede website, dan zit je helemaal goed. Online marketing bureau iclicks is de expert op het gebied van SEO en brengt je zakelijke website hoger in Google.

Uit welke onderdelen bestaat SEO?

Bij een zoekmachine optimalisatie worden verschillende technieken gebruikt: content optimalisatie (bijvoorbeeld zoekwoorden verwerken in de lopende tekst en kopjes op de pagina), linkbuilding (het plaatsen van linkjes naar de website op andere websites) en het optimaliseren van de websitetechniek (buttons of navigatiemenu’s aanpassen). Het doel van al deze inspanningen is simpel: de autoriteit van de website vergroten en daarmee het belang van je website voor Google. Deze zoekgigant waardeert je website hoger wanneer: deze autoriteit heeft, de content relevant is, er hoogwaardige links naar toe gaan of wanneer de website veel gedeeld wordt op social media. Uiteindelijk zal de hogere waardering leiden naar een hogere positie in de zoekresultaten van Google.

Wat zijn belangrijke SEO-elementen van je zakelijke website?

De pijlers van goede SEO voor een website zijn:

  • Keywords

Zorg dat het belangrijkste zoekthema en relevante synoniemen daarvan op de pagina terugkomen.

  • Geoptimaliseerde URL’s

Het is belangrijk dat de URL van je pagina natuurlijk oogt.

www.dekrant.nl/newsflash is beter dan

www.dekrant.nl/8903news-flash43

Zorg dat de URL niet meer dan 3 sub-mappen heeft

  • Effectieve en aantrekkelijke titel van de pagina

Een titel moet direct duidelijk maken waar het artikel overgaat

  • Goede headings-tags.

Met goede heading-tags of headings, is het voor Google duidelijker waar je pagina over gaat. De H1 is vaak het belangrijkste zoekthema en staat als titel van de pagina bovenaan (dit is niet hetzelfde als de titel van de pagina die te zien is in de zoekresultaten van Google). Zorg dat de keywords die belangrijk zijn voor jouw pagina op een natuurlijke manier in de headings staan. Dus niet: Bestel ring juwelier Goosen, maar: Bestel een ring bij juwelier Goosen. Kijk wel uit dat de headings niet te lang worden.

De inrichting van de website

Met een goede SEO krijgt je website meer organische bezoekers. Alleen het trekken van bezoekers is niet voldoende, want je wilt natuurlijk dat je conversie omhoog gaat. Dit laatste bereik je door je website zo in te richten, dat er zekerheid is bij de bezoeker van de website. Dat het save is om op jouw website te kopen. Vraag je zelfs af: Staat alle informatie over je product of dienst erop, is alles duidelijk over de prijsopbouw, het kopen, verzenden en garantievoorwaarden? Is het duidelijke waar de klant terecht kan als er problemen zijn met een product of dienst, is er een goede klantenservice? Heb je de website zo ingericht dat bezoekers snel geneigd zijn om door het bestel- en betaalproces te klikken?

Conclusie

SEO maakt het mogelijk om hoger in Google te ranken en zo meer organisch zoekverkeer te trekken. Er zijn verschillende elementen van je zakelijke website die dit mogelijk maken. SEO alleen is niet voldoende om een hogere conversie te krijgen, ook een effectieve inrichting van je website is nodig om bezoekers over de streept te trekken.